Home · Blog · Kroki na drodze uczenia się pracowników

Kroki na drodze uczenia się pracowników


W innym artykule opisałem czteroetapowy sposób pozyskiwania kwalifikacji (rozumianych szerzej aniżeli tylko nowy zasób danych). Aby proces mógł mieć miejsce, konieczne bywa zainicjowanie uczenia się, będącego zaraz po przekazaniu teorii np. w formie wykładu. Zasadą, która sprawuje rolę wspomagającą w czasie jego realizacji, jest teoria trzech liter A, opisana w postaci następujących wyrazów: wiedza, praktyka, aktywność. Zobacz:  Gry Szkoleniowe 
Wstępnym elementem sprawnego uczenia się musi być wzbudzenie motywacji u studentów. Tacy ludzie powinni chcieć się uczyć. Przedstawiony krok w trakcie procesu dydaktycznego to consciousness.

Kolejnym poziomem w procesie dydaktycznym jest dopasowanie programu szkolenia proporcjonalnie potrzeb odbiorców procesu edukacyjnego. Nie zdażyło mi się prowadzić dwa razy w identyczny sposób identycznego szkolenia. Gdy szkolę obsługi klienta pracowników zatrudnionych w pensjonacie, planuję ćwiczenia adekwatne do sektora wypoczynku i rekreacji. Kiedy szkolę kadrę koncernu elektronicznego – wówczas piszę case study z takiej branży. Takie projekty to z pozoru ten sam obszar, w rzeczywistości należy wszystkie szkolenia przygotować odnośnie potrzeb konkretnej firmy. Ten etap to „competences”.

Wreszcie etap ”activities” – czyli wykorzystanie na co dzień reguł postępowania. Często uczestnicy szkolenia kończą proces edukacji, odkładają materiały na półkę i w obszarze, z którego byli szkoleni nic się nie zmienia. Nauczyciel mimo to nie może kończyć procesu edukacyjnego po szkoleniu. Pozostaje odpowiedzialny za użycie wiedzy w praktyce codziennej.
Marian Kowalski
Redaktor tej notki  jest absolwentem kierunku religioznastwa Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego i studiów podyplomowych z dziedziny  public relations. Posiada certyfikat Coacha Przywództwa Osobistego SZV. Po studiach osiadł w Będzinie.  Od osiemnastu lat prowadzi zajęcia i tworzy badania dotyczące oceny pracowniczej w sektorze „dystrybucja i sieci handlowe”.

TAGI:
Symulacje Zespołowe
Kursy sprzedażowe
Gry komputerowe
Mentoring
Symulacje Six Sigma
Asertywność
Wyjazdy integracyjne
Poradniki  dla asesorów AC/DC


03.06.2016. 14:25